VISIE
Ons Artistiek Pedagogisch Project
De academie bepaalt vrij de organisatie van haar deeltijds kunstonderwijs en bepaalt vrij haar artistiek-pedagogische visie. Zij legt die organisatie en visie vast in het artistiek pedagogisch project.
Artistiek Pedagogisch Project
Pentagoon is het overkoepelend orgaan van twee academies nl.:
• GO! Pentagoon Academies Tongeren Beeldende en Audiovisuele Kunsten (BAK)
• GO! Pentagoon Academies Tongeren Muziek en Woord
en hun vestigingen in Hoeselt en Borgloon.
De Academie biedt aan de leerlingen in de eerste plaats een positieve en stimulerende sfeer, die niet in leerprogramma’s en welomschreven regels te vatten is. Dit komt omdat creativiteit en schoonheid geen kwantitatieve maar kwalitatieve begrippen zijn.
In het creatieve proces is de leraar de coach, die de middelen moet aanreiken tot ontplooiing. De leerkracht als mentor, die zowel het onderwijzende als het artistieke in zich heeft, die de cursist begeleidt in zijn persoonlijke ontdekkingstocht en hem/haar wijzer maakt in de kunstbeoefening. De leerkracht fungeert tevens als pedagoog, als sociale spil, als discussieleider en als kwaliteitsbewaker. Wij kiezen voor een onderwijsmodel waarbij de doelstellingen met een openmind worden bepaald, waarbij de techniek een middel is tot vrij functioneren, waarbij improvisatie deel uitmaakt van de basisopleiding, waarbij de methodiek leerlinggericht is en waarbij de leraarsstijl begeleidend is. Vanuit pedagogisch standpunt is interdisciplinair, complementair en projectmatig werken een ideale situatie.
Gastdocenten, kunstenaars, muzikanten, galerijen, de kunst-educatieve sector en de culturele instellingen worden in ons onderwijs verweven. Naast het feit dat wij ons focussen op een hedendaagse en individuele aanpak hechten veel aandacht aan het evalueren van de leerlingen en cursisten dat zich vertaalt in evaluatiegesprekken, het geven van feedback in februari en juni.
Visie Pentagoon Academies
Wij vertrekken vanuit de visie dat elke cursist zijn gading moet vinden in onze instellingen. Wij willen de kinderen, jongeren en volwassenen met interesse voor kunst– en cultuurtoegang verlenen tot de wereld van de “KUNST” en de “KUNSTBELEVING”. Niet alleen de getalenteerde jongere of de virtuoos-in-spe, maar iedereen met interesse voor kunst, moet bij ons zijn gading vinden.
Onze Academie wil geen voorgekauwde programma’s. De vooropgestelde leerprogramma’s zijn een leidraad, een hefboom. De leerling moet eerst en vooral vaardigheden leren en kennis opdoen, vervolgens werken we aan zijn/haar houding naar kunst toe. Wij willen persoonlijkheidsvormend werken en leggen hierbij de nadruk op openheid, kritische zin, creativiteit, sociale vaardigheid en zelfstandigheid. We begeleiden hun in het beleven, ontdekken en tonen!
Visie Scholengroep 13
Als deel van het GO! engageert scholengroep 13 zich ervoor om de doelstellingen die het GO! nastreeft, te bereiken. Het PPGO is de leidraad om ons onderwijs te concretiseren.
We leggen nadruk op volgende aandachtspunten :
•De algemene visie gaat samen met de identiteit van iedere instelling, die eigen accenten legt afhankelijk van de regio, onderwijsvorm en specifiek pedagogisch project.
•In “Scholengroep 13” is er plaats voor elk kind. Interesses, talenten vormen samen met de brede evaluaties de basis van zijn/haar studiekeuze in samenwerking met iedere participant.
•De school is zorgzaam voor haar leerlingen, differentiatie in een veilig en uitdagend leer- en leefklimaat staat centraal. - Iedere school staat open en is bekend in haar omgeving. Elke school draagt haar visie uit in de omgeving.
•Evaluatie is het fundament om de kwaliteit van ons onderwijs te garanderen.
PPGO!
Ons doel is leerlingen optimale ontwikkelingskansen bieden en ze begeleiden zodat zij kunnen opgroeien tot gelukkige, zelfstandige, verdraagzame, creatieve en positief kritische jongeren in een diverse samenleving.
Het pedagogisch project en de onderwijsvisie en -strategie van onze academie is verankerd in het Pedagogisch Project van het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap (PPGO).
Het PPGO! heeft een pluralistische grondslag. Het beantwoordt aan de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens en bovenal aan het Verdrag over de Rechten van het Kind.
Het PPGO! beschrijft de grondbeginselen, de waarden en algemene doelstellingen van het GO!.
Het vormt de grondslag voor het pedagogisch handelen. Het biedt een referentiekader waarbinnen het handelen vorm krijgt en waaraan het kan worden afgetoetst, maar tegelijk en meer verdergaand wil het PPGO! ook een dynamiserende richtingwijzer zijn om het handelen te inspireren.
Het is de basis om binnen het net op een gelijkgestemde manier vorm te geven aan een tweevoudige kernopdracht: de individuele en persoonlijke ontwikkeling van lerenden begeleiden en ondersteunen enerzijds, en bijdragen aan het samenleven in diversiteit en harmonie anderzijds. De individuele en de maatschappelijke dimensie van het opvoedingsproject worden op die manier onlosmakelijk met elkaar verbonden als een geïntegreerde uitdaging en opdracht.
Om onze doelstellingen te bereiken, stemmen wij onze beleidsvisie af op ons pedagogisch project.
In het kader van het PPGO ontwikkelde onze academie haar eigen visie.
De academies van het GO! zijn democrasch. Alle belanghebbenden moeten zich uitgenodigd voelen om betrokken te zijn bij het beleid en bij de uitvoering van de beleidsbeslissingen. Wij trachten dat in de hand te werken door te informeren, te coördineren en inspraak te geven. Dit zijn drie fundamentele begrippen in de beleidsvisie van het GO! in het algemeen en van onze academie in het bijzonder.
De integrale tekst van het PPGO! is te vinden via deze link.
Ons Artistiek Pedagogisch Project
De academie bepaalt vrij de organisatie van haar deeltijds kunstonderwijs en bepaalt vrij haar artistiek-pedagogische visie. Zij legt die organisatie en visie vast in het artistiek pedagogisch project.
Artistiek Pedagogisch Project
Pentagoon is het overkoepelend orgaan van twee academies nl.:
• GO! Pentagoon Academies Tongeren Beeldende en Audiovisuele Kunsten (BAK)
• GO! Pentagoon Academies Tongeren Muziek en Woord
en hun vestigingen in Hoeselt en Borgloon.
De Academie biedt aan de leerlingen in de eerste plaats een positieve en stimulerende sfeer, die niet in leerprogramma’s en welomschreven regels te vatten is. Dit komt omdat creativiteit en schoonheid geen kwantitatieve maar kwalitatieve begrippen zijn.
In het creatieve proces is de leraar de coach, die de middelen moet aanreiken tot ontplooiing. De leerkracht als mentor, die zowel het onderwijzende als het artistieke in zich heeft, die de cursist begeleidt in zijn persoonlijke ontdekkingstocht en hem/haar wijzer maakt in de kunstbeoefening. De leerkracht fungeert tevens als pedagoog, als sociale spil, als discussieleider en als kwaliteitsbewaker. Wij kiezen voor een onderwijsmodel waarbij de doelstellingen met een openmind worden bepaald, waarbij de techniek een middel is tot vrij functioneren, waarbij improvisatie deel uitmaakt van de basisopleiding, waarbij de methodiek leerlinggericht is en waarbij de leraarsstijl begeleidend is. Vanuit pedagogisch standpunt is interdisciplinair, complementair en projectmatig werken een ideale situatie.
Gastdocenten, kunstenaars, muzikanten, galerijen, de kunst-educatieve sector en de culturele instellingen worden in ons onderwijs verweven. Naast het feit dat wij ons focussen op een hedendaagse en individuele aanpak hechten veel aandacht aan het evalueren van de leerlingen en cursisten dat zich vertaalt in evaluatiegesprekken, het geven van feedback in februari en juni.
Visie Pentagoon Academies
Wij vertrekken vanuit de visie dat elke cursist zijn gading moet vinden in onze instellingen. Wij willen de kinderen, jongeren en volwassenen met interesse voor kunst– en cultuurtoegang verlenen tot de wereld van de “KUNST” en de “KUNSTBELEVING”. Niet alleen de getalenteerde jongere of de virtuoos-in-spe, maar iedereen met interesse voor kunst, moet bij ons zijn gading vinden.
Onze Academie wil geen voorgekauwde programma’s. De vooropgestelde leerprogramma’s zijn een leidraad, een hefboom. De leerling moet eerst en vooral vaardigheden leren en kennis opdoen, vervolgens werken we aan zijn/haar houding naar kunst toe. Wij willen persoonlijkheidsvormend werken en leggen hierbij de nadruk op openheid, kritische zin, creativiteit, sociale vaardigheid en zelfstandigheid. We begeleiden hun in het beleven, ontdekken en tonen!
Visie Scholengroep 13
Als deel van het GO! engageert scholengroep 13 zich ervoor om de doelstellingen die het GO! nastreeft, te bereiken. Het PPGO is de leidraad om ons onderwijs te concretiseren.
We leggen nadruk op volgende aandachtspunten :
•De algemene visie gaat samen met de identiteit van iedere instelling, die eigen accenten legt afhankelijk van de regio, onderwijsvorm en specifiek pedagogisch project.
•In “Scholengroep 13” is er plaats voor elk kind. Interesses, talenten vormen samen met de brede evaluaties de basis van zijn/haar studiekeuze in samenwerking met iedere participant.
•De school is zorgzaam voor haar leerlingen, differentiatie in een veilig en uitdagend leer- en leefklimaat staat centraal. - Iedere school staat open en is bekend in haar omgeving. Elke school draagt haar visie uit in de omgeving.
•Evaluatie is het fundament om de kwaliteit van ons onderwijs te garanderen.
PPGO!
Ons doel is leerlingen optimale ontwikkelingskansen bieden en ze begeleiden zodat zij kunnen opgroeien tot gelukkige, zelfstandige, verdraagzame, creatieve en positief kritische jongeren in een diverse samenleving.
Het pedagogisch project en de onderwijsvisie en -strategie van onze academie is verankerd in het Pedagogisch Project van het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap (PPGO).
Het PPGO! heeft een pluralistische grondslag. Het beantwoordt aan de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens en bovenal aan het Verdrag over de Rechten van het Kind.
Het PPGO! beschrijft de grondbeginselen, de waarden en algemene doelstellingen van het GO!.
Het vormt de grondslag voor het pedagogisch handelen. Het biedt een referentiekader waarbinnen het handelen vorm krijgt en waaraan het kan worden afgetoetst, maar tegelijk en meer verdergaand wil het PPGO! ook een dynamiserende richtingwijzer zijn om het handelen te inspireren.
Het is de basis om binnen het net op een gelijkgestemde manier vorm te geven aan een tweevoudige kernopdracht: de individuele en persoonlijke ontwikkeling van lerenden begeleiden en ondersteunen enerzijds, en bijdragen aan het samenleven in diversiteit en harmonie anderzijds. De individuele en de maatschappelijke dimensie van het opvoedingsproject worden op die manier onlosmakelijk met elkaar verbonden als een geïntegreerde uitdaging en opdracht.
Om onze doelstellingen te bereiken, stemmen wij onze beleidsvisie af op ons pedagogisch project.
In het kader van het PPGO ontwikkelde onze academie haar eigen visie.
De academies van het GO! zijn democrasch. Alle belanghebbenden moeten zich uitgenodigd voelen om betrokken te zijn bij het beleid en bij de uitvoering van de beleidsbeslissingen. Wij trachten dat in de hand te werken door te informeren, te coördineren en inspraak te geven. Dit zijn drie fundamentele begrippen in de beleidsvisie van het GO! in het algemeen en van onze academie in het bijzonder.
De integrale tekst van het PPGO! is te vinden via deze link.